De e-commercesector groeit door in 2023. Wil je opvallen met je product dan is een online winkel een must. Steeds vaker sluiten ondernemers zich aan bij een platform om hun verkoop een verdere impuls te geven. Marktplaats is een van de opties om een groter publiek te kunnen bereiken.
Ondernemers worstelen wel met de vraag hoe ze tussen al dat online aanbod gevonden worden met hun webshop. Ze moeten opboksen tegen de merken met grote marketingbudgetten. Een online platform biedt dan uitkomst.
Extra verkoopkanaal
Er zijn veel voordelen van verkopen op een platform: je hebt een groter bereik als ondernemer, kunt een grotere merkbekendheid creëren, profiteren van de marketingkracht van een groter platform en meeliften op de technologie en innovatie. Platforms genieten daarnaast vertrouwen en zijn belangrijk in de oriëntatie rond een product.
Voor webwinkels kunnen deze platforms juist als een extra verkoopkanaal fungeren. Een extra kanaal om een groter publiek te bereiken en hun e-commerce laten groeien.
Interactie met de klant
Een van de opties voor ondernemers is Marktplaats. Een betrouwbare partij in de markt met een groot bereik van ruim 8 miljoen bezoekers. “Mensen komen naar Marktplaats om een deal te beslechten, om iets te kopen of te verkopen. Ze vinden altijd wat ze zoeken”, legt Jasper Stevens, Head of Sales van Marktplaats, uit. “Tweedehands, refurbished, outlet of iets nieuws.”
Op Marktplaats kun je als ondernemer een podium pakken en zelf de regie houden over je aanwezigheid, prijs en assortiment. “Veel ondernemers zijn door ons groot geworden.” Stevens benoemt het grote voordeel van Marktplaats ten opzichte van andere marketplaces: “Directe interactie met de klant. Ondernemers vinden die interactie met de klant prettig.”
Refurbished als trend
Stevens noemt Marktplaats ‘een spiegel van de maatschappij’. Als het warmer weer wordt bijvoorbeeld, gaan mensen op zoek naar airco’s en ventilatoren. “Het is niet het moment waarop andere consumenten hun airco’s te koop zullen zetten. Dan is het voor een ondernemer een logische zet om dat wél te doen.”
Hij ontwaart een trend op Marktplaats: de verkoop van refurbished producten en retouren. “Consumenten wisten ons natuurlijk altijd al te vinden voor tweedehands spullen. Maar ze kiezen nu ook steeds bewuster. We hebben de tijd wat dat betreft mee. Anderzijds zien we ondernemers eveneens inspelen op duurzaamheid. Zij willen hun retouren en overstock verkopen, of refurbished producten. Er zijn zelfs partijen die zich daar voor 100 procent op focussen. Ook steeds meer grotere ondernemingen maken die shift, of ontdekken deze manier van verkoop.”
Webshop verbinden en adverteren
Een ondernemer kan zijn webshop eenvoudig aan Marktplaats koppelen. Daarmee wordt zijn aanbod automatisch op Marktplaats geplaatst en is het aanbod dus altijd actueel. Dat kan via bestaande koppelingen die Marktplaats heeft gebouwd met alle grote API partners, of via de koppeling met de Shopify app, maar ook handmatig.
Een groeiende groep zakelijke verkopers maakt gebruik van Marktplaats Pro om de online verkopen met advertenties een flinke impuls te geven. “Dat gaat via cost per click (cpc), waarmee ze alleen betalen voor de bezoekers die op hun advertentie klikken”, zegt Stevens. “Hun advertenties komen bovenaan in de resultatenlijsten. Met gedeelde data-inzichten vanuit Marktplaats kunnen deze verkopers hun advertentie verder optimaliseren.”
Eenvoud is een belangrijke pijler van adverteren op Marktplaats. Al binnen vijf minuten staat de advertentie live. Daarnaast is het relatief voordelig, zegt Stevens. “Marktplaats is een van de goedkopere leadkanalen.”
Hij ziet dat ondernemers nog weleens positief verrast zijn over de mogelijkheden op Marktplaats. “En kom je er niet uit, dan helpt onze ondernemersdesk je graag verder.”
Jouw (web)winkel ook onder de aandacht brengen van acht miljoen potentiële verkopers? Start dan met zakelijk adverteren op Marktplaats.
Lees ook: Deze ondernemer verdubbelde haar omzet in twee weken – via Marktplaats.
Meer artikelen over online groeien vind je in deze content hub.